søndag den 24. marts 2013

Hvidsten Gruppen

Hvor er det egentlig en gribende del af Danmarks historie. Jeg har lige besluttet mig jeg må en tur derned og se kroen, der er jo som end ikke så pokkers langt, så mon ikke det kunne være et oplagt mål for en dag eller to i sommerferien.

Men altså jeg har lige læst bogen. Det er egentlig det jeg gerne vil skrive et par ord eller to om.

Dejlig bog, især når man er jyde og forstår seriøst jysk! Jeg kan være i tvivl om hvor meget en Københavner vil få ud af at læse Axel Holms ellers rigtig flotte bog. Der vil være hele og halve fraser man skal have google translate til at oversætte og ved end ikke om den kan tåle jysk;)

Det er virkelig en solid beretning om en stor del af historien fra Danmarks besættelse. Og gengivelsen af brevene de 8 dødsdømte skrev for så snart mange år siden kan stadig røre mig helt ind i hjertet. Hvor er det flot der var folk der ville give deres liv for vores frihed nu så mange år senere er det stadig vigtigt at huske.

Endnu mere fokuserer jeg på den måde deres værdighed og ro er beskrevet. Det er virkelig godt lavet. Nu er der jo skrevet nye ting til siden udgivelsen af den originale bog fra 1945. Og Pie's beretning giver et udemærket billede af hvor svært det også var for de der blev sendt til Tyskland til diverse tugthuse.

Jeg kan da varmt anbefale at læse bogen, det er ikke noget der tager lang tid da den for en jyde er let læselig og ikke ret lang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar